Barbara Peters
In de spotlight: Barbara
Via een aantal korte interviews leren jullie de bandleden en crew van Snake Union wat beter kennen. Dit keer Barbara Peters, onze VJ/visual designer die live de beelden mixt bij de shows!
Wat is jouw eerste herinnering aan Duran Duran?
Nou, mijn bouwjaar is 1983, dus in de tijd dat ze groot waren heb ik niet veel herinneringen meer van. De muziek hoorde je wel eens op de radio. Het refrein van The Reflex, en de videoclip, die kan ik me wel herinneren. In mijn tienerjaren was ik vooral geïnteresseerd in de New Kids On The Block.
Wat is jouw top 3 Duran Duran liedjes?
Oei, dat is een lastige, ik vind het meeste zo enorm leuk! Rio heeft natuurlijk een geweldige baslijn…De Nightboat vind ik een heel gaaf illuster liedje, maar dan wel de originele versie hoor! Lekker met die schurende gitaar erover. Come Undone is ook een van mijn favorieten, ook weer heel sfeervol! Maar met Snake Union kan ik er geen een uit de setlist noemen die ik niet leuk vind. Stuk voor stuk knallers!
Kun je eens uitleggen wat jij precies doet als live VJ (Veejay) bij Snake Union?
Tijdens de live shows zit ik het liefst in de buurt van de techniek zodat ik een goed zicht heb op de stage en vooral het scherm. Mijn setup bestaat uit een laptop met een speciaal softwarepakket. Via een audio-interface ontvang ik het geluid van de band en een BPM tracker houdt voor mij het tempo bij. In het softwareproject zitten allemaal zorgvuldig door mij uitgekozen videoclips en loops en met een MIDI-controller stuur ik deze naar het scherm achter de band. Door verschillende clips met transparantie over elkaar te leggen en het gebruik van kleurfilters krijg je een visueel kunstwerkje gemaakt van videobeelden. De snelheid per clip kan ik door de software aansturen in het ritme van de muziek, waardoor de drive van een liedje versterkt wordt.
Wat wij bij Snake Union ook doen, is met behulp van 5 camera’s live beelden gebruiken in deze beamershow. Hierdoor kan ik een muzikant van een hoek op het scherm projecteren waarmee ze extra aandacht krijgen tijdens een drumbreak, of solo. Alles mix ik live en op het moment in elkaar. Geen enkele show is daarom precies hetzelfde en dat is natuurlijk een waanzinnige beleving!
Naast het live VeeJayen houd je je ook bezig met alle artwork van SU. Waar haal jij jouw inspiratie vandaan?
Inspiratie is overal! Het kan sfeer zijn, een stuk uit de lyrics of een gevoel dat het oproept. Omdat het bij branding juist om herkenbaarheid draait maak ik zeer sterk gebruik van een vast kleurenpalet. Voor het logo heb ik me laten inspireren door een hoesje van Duran Duran zelf, van een dvd. Het kleurgebruik vond ik zo gaaf, en schreeuwde zo enorm de jaren 80. Het valt op binnen de socials, wat tegenwoordig een belangrijk deel van je band is. En uiteindelijk is dat uitgebreid naar de stijl die het nu is. Ook in de VJ-show laat ik het kleurenpalet beperkt tot de kleuren van de bandstijl. Hierdoor is er een deel herkenbaarheid en tegelijk een vorm van rust. Als het publiek de visuals te veel doorheeft, dan is er waarschijnlijk iets niet lekker gegaan, want dan is opgevallen… Het moet de energie van de band en de muziek versterken, maar nooit de hoofdrol spelen.
Snake Union gaat binnenkort verder met de tour, waarbij jij dus ook weer mee gaat, waar zie je het meeste naar uit?
Ik ben naast creatief ook een enorm gezelligheidsdier en gek op feestjes. Het opzetten van een show is hard werken en er zit veel voorbereiding in, maar het publiek zien en horen genieten geeft een adrenaline rush waar geen genotsmiddel tegenop kan. Ik ben blij dat ik met mijn bijdrage het optreden kan opwaarderen tot een complete ‘experience’, maar het draait uiteindelijk allemaal om de mannen: die moeten gewoon lekker spelen. Ik doe op de achtergrond lekker mijn ding, spelen met beeld. Maar niet te uitbundig, want aan het eind van de avond, is het ook maar gewoon bewegend behang!

